Pengisian Rohani 2

Bila tajuk nya adalah Pengisian Rohani, pasti contentnya adalah berkisar pasal usrah yg aku join..=)

minggu lepas aku adalah presentornya..dan pasti nye part aku yg plg xbest sbb aku xreti nk explain..(aku ni sbnrnye sesuai jadi pendengar je kot)..so, jln plg mudah adlah dgn membaca note yg aku cari kat tenet dan aku mtak cntoh dr org lain dan mereka akn terangkan dgn lebih lanjut lg..sape presentor sbnrnye ni.ahak2..tp akak2 usrah yg lain sgt terer..mmg byk ilmu diorang..byk sgt yg aku xtahu sbnrnye..ish2..trima ksih akak2 sudi share..=)

Tajuk usrah secara kesimpulannya pasal Kesyumulan Islam..ape itu syumul?sape tahu?(mcm dlm kelas plak..=))

Syumul adalah lengkap atau sempurna..jd maksudnya islam adalah satu agama yang lengkap dan sempurna..

Knp kita kata islam adalah agama yg sempurna?

Jom kita tgk firman2 Allah:
- sesungguhnya agama (yg diredhai dan benar)di sisi Allah ialah Islam (Ali-Imran: 19)
- Dan sesiapa yang mencari agama islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi (Ali-Imran: 85)

Banyak lagi firman2 Allah yang menerangkan pasal kesyumulan Islam ini.Tapi persoalannya adalah adakah kita sebenar2nya seorang islam?atau Islam pada namanya sahaja kerana mak ayah kita Islam, jd sbb itu kita lahir sbgai Islam?

Tepuk dada, tanya lah iman..

p/s: Marilah kita bersama2 berusaha mencari bagaimana menjadi muslim yang syumul sesyumul dgn agama islam yg syumul ini..
(dan sesungguhnya aku pn masih tidak cukup ilmu ini, kpd sesiapa yg mahu berkongsi ape2 yg anda tahu, silakan lah..)

0 comments:

Post a Comment